W tle - grafika Pawła Ryżki p.t. ROBOTNICE SZTUKI - pierwowzór muralu, jaki znajduje się na południowej ścianie Domu Kultury LSM

Koncert
w poniedziałek 19 lutego 2018 r. o godz. 18.00

Wstęp wolny

XIV KONCERT KAMERALNY z cyklu
Bo piękno na to jest, by zachwycało…
pod dyrekcją Teresy Księskiej-Falger


Sonaty skrzypcowe Schuberta

ulotka.pdf


Wystąpią

Oliwia Grzanka – skrzypce ( ucz. kl. 3 Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego)
Mikołaj Grzanka – skrzypce ( ucz. kl. 5 Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego)
Urszula Czerniak – kontrabas, Justyna Zańko – skrzypce
Teresa Księska-Falger – fortepian i słowo o muzyce

W programie usłyszymy:

Anatoli Komarowskij – Wariacje na temat piosenki ludowej
Charles Dancla – Wariacje na temat Belliniego
Franz Schubert – Sonata D-dur op. 137 nr 1 na skrzypce i fortepian, Allegro molto, Andante, Allegro vivace
Hans Fryba – Preludium z Suity w dawnym stylu na kontrabas solo
Łukasz Woś – Nokturn na kontrabas i fortepian
Franz Schubert – Sonata a-moll op. 137 nr 2 na skrzypce i fortepian, Allegro moderato, Andante, Menuet, Allegro

 

Uważany za twórcę romantycznej liryki wokalnej, Franz Schubert (1797-1828) pozostawił ponad 600 pieśni, w tym m.in. dwa wspaniałe cykle: Piękną młynarkę i Podróż zimową.
Ale jego spuścizna kompozytorska obejmuje również wiele dzieł instrumentalnych świadczących o ogromnej wiedzy i intuicji muzycznej, poczuciu kolorystyki i bogactwie emocjonalnym. 20 sonat fortepianowych, 8 symfonii, miniatury i stylizacje tańców, utwory religijne (wśród nich 8 mszy) ukazują artystę wielowymiarowego, przeniknionego ogromną wrażliwością i poczuciem dźwiękowego piękna.
Schubert nie szukał poklasku, tworzył każdego dnia, bo dyktowało mu to serce i wewnętrzna potrzeba. Mieszkał w Wiedniu, w ciągłym niedostatku, trawiony chorobą…
Tylko raz w życiu – 26 marca 1828 roku – doczekał się koncertu poświęconego w całości swoim utworom; przyniósł on wielki sukces artystyczny i finansowy. Były to już niestety ostatnie miesiące życia genialnego, skromnego muzyka, jego „łabędzi śpiew”.
Wśród kompozycji, które od lat niezmiennie zachwycają wykonawców i melomanów całego świata, są dwie sonaty skrzypcowe Schuberta z op. 137. Dominuje w nich śpiewność i ekspresja, ale też zachwyca dialog między koncertującymi instrumentami. Niejako z natury proste i komunikatywne, w sposób charakterystyczny dla ich twórcy mówią dźwiękami…

Serdecznie zapraszamy
Teresa Księska-Falger z Przyjaciółmi

Urszula Czerniak – kontrabas
Urodziła się w Lublinie, gdzie ukończyła z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną im. Tadeusza Szeligowskiego I stopnia w klasie fortepianu Urszula Jansen, a następnie II stopnia w klasie kontrabasu Tadeusza Skrobka. Studia kontynuowała w klasie prof. Tadeusza Górnego w Akademii Muzycznej w Łodzi, oraz na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa na Wydziale Instrumentalnym UMCS w klasie kontrabasu dr Mariusza Bogdanowicza. Swoje umiejętności zawodowe doskonaliła poprzez udział w kursach i konkursach w wielu krajach Europy i USA. Współpracuje z Teatrem Muzycznym w Lublinie, Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie, Orkiestrą Symfoniczną w Zamościu. Jest kontrabasistką kilku zespołów, m.in. Łukasz Jemioła Trio, Borysa Somerschafa, a także Rafała Rozmusa z muzyką do filmów na żywo, oraz lubelskiego kwartetu smyczkowego Kwartemia Plus. Współpracuje również z kompozytorem Łukaszem Wosiem, wykonując jego kompozycje. Artystka obecnie związana na stałe z Orkiestrą Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, gdzie zajmuje stanowisko muzyka – kontrabasisty solisty oraz ze Szkołą Muzyczną I i II stopnia im. Witolda Lutosławskiego, prowadząc klasę kontrabasu. .

 

Justyna Zańko w 2006 roku otrzymała tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Profesorów Tadeusza Gadziny i Romana Lasockiego. W 2014 roku ukończyła prestiżowe podyplomowe studia (Advanced Postgraduate Diploma in Professional Performance) w Konserwatorium w Birmingham, w klasie rosyjskiej skrzypaczki, ostatniej uczennicy legendarnego Davida Oistrakha oraz dr. Rimmy Sushanskaya.
Justyna Zańko występowała w finałach i półfinałach wielu ogólnopolskich imiędzynarodowych konkursów skrzypcowych,  m.in. w  IV Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, w VII Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Konkursie „ Młodych Talentów Pod Gruszą” w Krakowie.
W 2012 roku, jako finalistka, zagrała w The Leamington Music Prize w  Birmingham w Wielkiej Brytanii.
Uczestniczyła również w licznych kursach muzycznych: w Anglii (Rimma Sushanskaya, Savely Shalman, Irina Chichina), w Niemczech (Yair Kless), w  Austrii (Yair Kless, Eyal Kless) i w Polsce (Zakhar Bron, Dominika Falger).
Brała udział w wielu mistrzowskich lekcjach pokazowych prowadzonych przez Christiane Edinger, Anthony’ego Marwood’a, Igora Oistrakh’a, Sally O’Reilly.
Jako solistka występowała w takich salach koncertowych, jak: Adrian Boult Hall, Recital Hall w Birmingham, The Mall Galleries w Londynie, Holy Trinity Church wStratford Upon Avon, Filharmonii Krakowskiej i Lubelskiej, Instytucie Goethego w Krakowie, Akademii Muzycznej w Warszawie, w Trybunale Koronnym w Lublinie.
Koncertowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie pod dyrekcją Piotra Wijatkowskiego (2001), z Orkiestrą Trybunału Koronnego w Warszawie (2012), z Orkiestrą Symfoniczną Konserwatorium w Birmingham pod dyrekcją Michaela Seala (2013) oraz Rimmą Sushanskaya ze Stratford Virtuosi Orchestra (2014).
Od stycznia 2010 roku Justyna Zańko pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej, Orkiestrze Trybunału Koronnego w Lublinie oraz regularnie koncertuje jako kameralistka w Polsce, we Francji i Wielkiej Brytanii. Jej repertuar obejmuje utwory od baroku po współczesność.

Dr Teresa Księska-Falger jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Uczestniczyła w kursach pianistycznych w Bejrucie, Weimarze, Dusznikach. Zdobyła nagrody akompaniatorskie na III, IV i V Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Ogólnopolskim Konkursie im. Wolfganga Amadeusza Mozarta w Gdańsku (w 1991). Jako pianistka koncertowała w wielu miastach Polski, a także w Libanie, Niemczech, Danii, Holandii, Szwecji, na Ukrainie, we Włoszech, na Węgrzech, w Austrii i w Korei Południowej.
Jest autorką wielu felietonów i recenzji muzycznych.
Kierowała Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz pełniła funkcję zastępcy dyrektora Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Była pedagogiem klasy fortepianu i dyrektorem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie (w latach 1982–1991).
W Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie w latach 1996–2003 była dyrektorem naczelnym, a także, w okresie 1997–2009, dyrektorem artystycznym. Doprowadziła do ukończenia prac budowlanych związanych z nową siedzibą Filharmonii przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5 oraz instalacją organów Firmy Alexander Schuke z Poczdamu. Reaktywowała festiwale: Nałęczowskie Divertimento i Lubelski Wrzesień Muzyczny. Wprowadziła do repertuaru Filharmonii dzieła G. Mahlera, A. Brucknera, H. M. Góreckiego, W. Kilara, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, H. Warsa, E. Czernego, M. Dubaja, P. Hindemitha, estradowe wersje oper G. Verdiego, G. Donizettiego, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego. W 1997 roku Filharmonia włączyła się w ogólnopolską ideę festiwalem Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego. Zorganizowała występy orkiestry Filharmonii poza granicami kraju: w Holandii (1998), w Niemczech (1997, 2001, 2002), w Danii (2000, 2001, 2004), we Włoszech (2000, 2001, 2004), w Korei Południowej (1999 – dwukrotnie), w Austrii (2003). Stworzyła warunki finansowe i organizacyjne do nagrania przez Filharmonię 7 płyt. W latach 2009-2010 prowadziła Festiwal Spotkań Kultur CAPER LUBLINENSIS. Od 12 marca 2010 do 31 grudnia 2015 roku sprawowała funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.
W okresie od maja 2010 do grudnia 2014 roku prowadziła autorski cykl koncertów muzyki klasycznej w Radiu Lublin oraz – co realizuje nadal – festiwal form solowych i kameralnych pn. Harmonie Starego Miasta. Od września 2012 roku, organizuje autorski projekt pn. Międzynarodowy Festiwal – Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk, którego pierwsza edycja, w ocenie czytelników „Gazety Wyborczej” należała do dziesięciu najważniejszych wydarzeń kulturalnych Lublina. W roku 2013, w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, z jej inicjatywy odbył się cykl 8 koncertów pn. Spotkania z Lutosławskim.
Teresa Księska-Falger była wielokrotnie wyróżniana i nagradzana, m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2005 roku medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2011 roku otrzymała tytuł Bene Meritus Terrae Lublinensi, a w następnym roku Medal Prezydenta Miasta Lublin. W czerwcu 2012 roku Senat Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wyróżnił Teresę Księską-Falger Honorowym Medalem „W uznaniu zasług dla polskiej kultury muzycznej”. Z okazji Jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, a także „W uznaniu zasług na rzecz rozwoju lubelskiej kultury” we wrześniu 2014 roku otrzymała – przyznany przez Prezydenta Miasta Lublin – Medal Unii Lubelskiej.

 

 ...
Kalendarz wydarzeń
Luty 2018
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728EC
RELACJE FILMOWE
PLAYZapraszamy do oglądania relacji filmowych z wydarzeń jakie odbyły się w Domu Kultury LSM. ***
Realizacja filmów Zenon Krawczyk
Archiwa
Prowadzenie strony - Marek Dybek  Marek Dybek / KmBk-STUDIO   /    Powered by WordPress Platform
ul. Konrada Wallenroda 4a        20-607 Lublin
tel. 81 743 48 29
dom.kultury@spoldzielnialsm.pl
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Bez tych plików serwis nie będzie działał poprawnie. W każdej chwili, w programie służącym do obsługi internetu, można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. .

Zapoznałem się z informacją