Koncert
w poniedziałek 23 kwietnia 2018 r. o godz. 18.00
Bilet w cenie 10 zł
XVI KONCERT KAMERALNY z cyklu
Bo piękno na to jest, by zachwycało…
pod dyrekcją Teresy Księskiej-Falger
Kwintet klarnetowy Mozarta
Wystąpią
Hania Król – skrzypce
Piotrek Król – fagot
Daniel Rożek – fortepian
Justyna Zańko – skrzypce
Aleksandra Mikołajczyk – fortepian
Artur Figiel – klarnet
Teresa Księska-Falger – fortepian i słowo o muzyce
W programie usłyszymy:
Edward Mollenhauer – The Boy
Niccolò Paganini – Fantasia
Mariusz Matuszewski – Mały Czardasz
Johann Sebastian Bach – Menuet nr 1
Lightly Row – Piosenka ludowa
Fryderyk Chopin – Mazurek a-moll op. 17 nr 4, Nokturn Es-dur op.9, Walc cis-moll – op. 64
Ludwig van Beethoven – Sonata D-dur op. 12. nr na fortepian i skrzypce
Siergiej Prokofjew – 5 Melodii na skrzypce i fortepian
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwintet klarnetowy A-dur „Stadlerowski” KV 581 (transkrypcja na klarnet i fortepian)
Kwintet A-dur KV 581, zwany „Stadlerowskiem”, ma opinię arcydzieła muzyki kameralnej. Ukończony 29 września 1789 roku szybko stał się ulubioną pozycją koncertową muzyków Wiednia, dotarł do pałaców i domostw bogatych mieszczan. Mozart skomponował swoją muzykę dla Antonia Stadlera, który w historii zapisał się jako wirtuoz klarnetu i wierny przyjaciel kompozytora (mimo że w rozliczeniach finansowych dość często mijał się… z faktami)
Prawykonanie Kwintetu (jako DODATKU do Kantaty Vincenzo Righinisiego — któż ten utwór dziś pamięta!) odbyło się 22 grudnia tego samego roku w wiedeńskim teatrze dworskim, z udziałem kwartetu smyczkowego Josepha Zistlera oraz Stadlera grającego na specjalnie dla niego skonstruowanym klarnecie basetowym.
Kompozycja składa się z 4 części, które konkurują ze sobą pięknem melodii, pomysłowością w kreowaniu zadań wszystkich grających, szlachetnością i wdziękiem. W chorałowej części I (Allegro) pomiędzy spokojne akordy smyczków znakomicie wpisuje się „koncertujący” klarnet. Niemal romantycznie brzmi Larghetto, część kolejna. Menuet — część III — rozbudowany o dwa Tria, jest kunsztowną harmonicznie muzyką taneczną, czy wręcz nieco przekorną stylizacją ländlera (austriackiego walca).
Urokliwy temat finałowego Allegretto con variazioni rozpoczyna się żywą rozmową (kanonem) klarnetu i smyczków. Całość, bogata wyrazowo, pełna muzycznych niespodzianek, zachwyca artystyczną inwencją i prostym pięknem dźwiękowej konstrukcji.
Serdecznie zapraszamy
Teresa Księska-Falger z Przyjaciółmi