W tle - grafika Pawła Ryżki p.t. ROBOTNICE SZTUKI - pierwowzór muralu, jaki znajduje się na południowej ścianie Domu Kultury LSM

Niniejsza domena domkulturylsm.pl stanowi obecnie
ARCHIWUM działalności oraz wydarzeń jakie miały miejsce
w Domu Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
w okresie od lipca 2012 r. do czerwca 2022 r.

Wszelkie AKTUALNOŚCI oraz ZAPOWIEDZI
znajdziecie Państwo na nowej odsłonie strony:

www.dklsm.pl

ZAPRASZAMY

 czwartek 6 marca 2014 r.

o godz. 18.00

Spotkanie z redakcją kwartalnika poświęconego literaturze i sztuce „AKCENT”

Wołyń – kontrowersje pamięci

Bohaterowie spotkania:

Aleksandra Zińczuk – poetka, redaktorka

Waldemar Michalski – poeta, redaktor

Prowadzenie – Jarosław Wach

ulotka.pdf

WALDEMAR MICHALSKI

WOŁYŃ – DWA OBLICZA JEDNEJ ZBRODNI

Latem 2012 r. dwudziestoosobowa grupa młodych Polaków i Ukraińców (głów­nie studentów z Lublina i Łucka) postanowiła odwiedzić ponad 50 miejscowości na Wołyniu i zebrać relacje od żyjących jeszcze świadków „wołyńskich rzezi” lat 1943-1944. Pomysł wydawał się arcytrudny i odważny. Inicjatorką i realizatorką przedsięwzięcia była równie młoda osoba – Aleksandra Zińczuk (ur. 1981 r.) ze Stowarzyszenia „Panorama Kultur” w Lublinie. Niezwykłym świadectwem ich wyprawy i przeprowadzonych wywiadów jest obszerna książka pt. Pojednanie przez trudną pamięć. Wołyń 1943 – zrealizowana w jednym tomie, w wersji polskiej i ukraińskiej. To, co stanowi żywą wartość publikacji, zawiera się w spon­tanicznych wypowiedziach Polaków i Ukraińców o wyjątkowych aktach barba­rzyństwa, jakie miały miejsce w tym okresie nie tylko na Wołyniu, ale także na Podolu, Polesiu, w Małopolsce Wschodniej i na Lubelszczyźnie. Zebrane relacje (wcześniej nagrywane) tworzą swoisty dialog. Bez zadęcia i „poprawności poli­tycznej” wypowiadają się świadkowie wydarzeń – często dawni sąsiedzi. W ich rozumieniu to zbrodnia, która nie powinna się nigdy wydarzyć. Jak mogło do niej dojść? Odpowiedzi są krótkie: „nie wiem”, „nie rozumiem”, „nie potrafię powiedzieć, a jednak to wszystko było”…

Waldemar Michalski,  Wołyń – kontrowersje pamięci, „Akcent”2013, nr 4, str. 197

 

Aleksandra Zińczuk – ur. 1981 w Opolu Lubelskim. Animatorka kultury i sieci, działaczka społeczna, redaktorka książek i czasopism o charakterze naukowym (m.in. poświęconych twórczości Józefa Czechowicza, Władysława Panasa), organizatorka sesji naukowych i festiwali literackich. Stale współpracuje m.in. z „Akcentem”, Naukowo-Informacyjnym Centrum Polonistycznym im. Igora Menioka w Uniwersytecie Iwana Franki w Drohobyczu, Miejską Biblioteką Publiczną we Włodawie. Współzałożycielka i sekretarz Stowarzyszenia Festiwal Brunona Schulza w Lublinie, sekretarz Stowarzyszenia „Panorama Kultur”. Autorka ponad 50 tekstów w czasopismach i publikacjach zwartych. Stypendystka m.in. Instytutu Adama Mickiewicza, Oral History Association (2011). Autorka i koordynatorka projektów wspierających edukację nieformalną (Pojednanie przez trudną pamięć. Wołyń 1943, Dom Pamięci: historia Arnsztajnów).

 

Waldemar Michalski, poeta, eseista, redaktor. W 1963 r. ukończył studia polonistyczne w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W latach 1962-1985 był kustoszem Biblioteki Uniwersyteckiej KUL, zaś w latach 1978-1988 lektorem w Szkole Kultury i Języka Polskiego KUL dla Obcokrajowców. Od 1985 r. jest sekretarzem redakcji kwartalnika literackiego „Akcent”. Jest też autorem następujących tomów poezji: „Pejzaż rdzawy”(1973), „Ogród” (1977), „Głosy na wersety”(1979), „Pod znakiem Wagi” (1987), „Będziesz jak piołun” (1991), „Lekcja wspólnego języka” (1999), „Tryptyk z gwiazdą” (2006) oraz kilku antologii poetyckich, m.in. „Wierchom, halom, smrekom… Góry w twórczości poetów lubelskich” (1995), „Pięć wieków poezji o Lublinie” (2002) i „Łaski pełna. Antologia polskiej poezji Maryjnej (2011), a także dwóch tomów szkiców literackich: „Słowa i twarze” (2004) i „Klucze i słowa” (2011). Ponadto był współautorem i redaktorem pracy zbiorowej pt. „Lublin literacki 1932-1982. Szkice i wspomnienia”. Lublin 1984.

 

____________________________________________

 

Akcent jest czasopismem niezależnym, utrzymuje się z dotacji budżetowych oraz dobrowolnych wpłat. Wydawany początkowo jako almanach, po Sierpniu 1980 roku został zalegalizowany jako czasopismo poświęcone literaturze, sztukom plastycznym i naukom humanistycznym. W latach osiemdziesiątych na skutek restrykcji politycznych był dwukrotnie zawieszany, ale środowisku artystycznemu udawało się odzyskać tytuł w niezmienionej postaci.

 

Akcent od początku swego istnienia ma zdolność odkrywania talentów poetyckich, prozatorskich, eseistycznych i krytycznoliterackich.

 

Akcent analizuje procesy kulturowe, jakie zachodzą na pograniczu narodowości. Pismo zainicjowało poważne zainteresowanie tym tematem przed wieloma laty, kiedy był on jeszcze zakazany przez PRLowską cenzurę.

 

Akcent był nazywany „domem najwybitniejszych śpiewających poetów” – publikowano tu utwory Wojciecha Młynarskiego oraz wysokiej próby przekłady piosenek Georgesa Brassensa, Jacquesa Brela, Bułata Okudżawy, Władimira Wysockiego, a w ostatnich latach Jana Kondraka, Basi Stępniak-Wilk, Marka Andrzejewskiego, Marcina Różyckiego, Wojciecha Waglewskiego. W „Akcencie” debiutowało wielu młodych autorów, których nazwiska stały się głośne (m.in. Piotr Szewc, Eda Ostrowska, Marcin Świetlicki, Andrzej Niewiadomski).

 

Akcent ma znaczący udział w popularyzacji literatury polskiej tworzonej na obczyźnie – już w latach 80. prezentowano twórczość pisarzy emigracyjnych i jej kompetentne omówienia.

 

Akcent prezentował pierwsze polskie przekłady „Spotkania w Telgte” Güntera Grassa, „Malowanego ptaka” Jerzego Kosińskiego, „Cementowego ogrodu” Iana Russella McEwana, „Szatańskich wersetów” Salmona Rushdiego, opowiadań Isaaca Bashevisa Singera.

 

Co pewien czas Akcent publikuje blok tekstów poświęconych jednemu tematowi, problemowi czy osobie, np.: „Dziecko i świat”, „Samobójcy i inni”, „Gra – temat i metoda”, „Chłopi – twórcy kultury”, „Powstanie warszawskie”, „Węgrzy i o Węgrach”, „Erotyka w literaturze”, „Komizm, humor i groteska w kulturze Europy”, „Polscy Amerykanie”, „Karol Wojtyła – poeta, dramaturg, filozof”, „Czytanie Ukrainy”.

 

Akcent gościł na swych łamach m.in. Tadeusza Chabrowskiego, Karla Dedeciusa, Michała Głowińskiego, Ryszarda Kapuścińskiego, Tadeusza Konwickiego, Istvana Kovacsa, Jacka Łukasiewicza, Leszka Mądzika, Danutę Mostwin, Wiesława Myśliwskiego, Wacława Oszajcę, Piotra Sommera, Andrzeja Sosnowskiego, Sergiusza Sternę-Wachowiaka, Jerzego Święcha, Bolesława Taborskiego, abp Józefa Życińskiego, Jacka Dehnela, Annę Frajlich, Pawła Huelle.

 

Akcent ukazuje się cztery razy w roku. Zamówienia na prenumeratę przyjmowane są pod adresem redakcji.

 

AKCENT

ul. Grodzka 3, 20-112 Lublin tel./fax 81 53-274-69

akcent_pismo@gazeta.pl

www.akcentpismo.pl

 

 

Archiwa
RELACJE FILMOWE
PLAYZapraszamy do oglądania relacji filmowych z wydarzeń jakie odbyły się w Domu Kultury LSM. ***
Realizacja filmów Zenon Krawczyk
Prowadzenie strony - Marek Dybek  Marek Dybek / KmBk-STUDIO   /    Powered by WordPress Platform
ul. Konrada Wallenroda 4a        20-607 Lublin
tel. 81 743 48 29
dom.kultury@spoldzielnialsm.pl
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Bez tych plików serwis nie będzie działał poprawnie. W każdej chwili, w programie służącym do obsługi internetu, można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. .

Zapoznałem się z informacją