W tle - grafika Pawła Ryżki p.t. ROBOTNICE SZTUKI - pierwowzór muralu, jaki znajduje się na południowej ścianie Domu Kultury LSM

Niniejsza domena domkulturylsm.pl stanowi obecnie
ARCHIWUM działalności oraz wydarzeń jakie miały miejsce
w Domu Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
w okresie od lipca 2012 r. do czerwca 2022 r.

Wszelkie AKTUALNOŚCI oraz ZAPOWIEDZI
znajdziecie Państwo na nowej odsłonie strony:

www.dklsm.pl

ZAPRASZAMY

23 marca 2015 r.

o godz. 18.00

Spotkanie z redakcją kwartalnika poświęconego literaturze i sztuce

14-300x82

Wizjoner z Lublina
– niepublikowane teksty Władysława Panasa wspomnienia o ich Autorze

Przestrzeń w grafikach Sławomira Plewko

Prowadzenie – red. Łukasz Janicki

okladka 1 2015 lo res

W czasie spotkania będzie można nabyć najnowsze numery kwartalnika „Akcent”
i otrzymać archiwalne numery tego pisma
Wstęp wolny

ulotka.pdf

Władysław Panas, lipiec 1999 r. Fot. S. SzaciłowskiWładysław Panas – ur. 1947 r. w Dębicy, zm. 2005 r. w Lublinie. Profesor, teoretyk i historyk literatury, badacz m.in. twórczości Brunona Schulza, Józefa Czechowicza, tradycji żydowskiej w polskiej literaturze i kulturze. Autor książek: W kręgu metody semiotycznej; Pismo i rana. Rzecz o problematyce żydowskiej w literaturze polskiej; Księga blasku. Traktat o kabale w prozie Brunona Schulza; Bruno od Mesjasza. Rzecz o dwóch ekslibrisach oraz jednym obrazie i kilkudziesięciu rysunkach Brunona Schulza; Oko cadyka. Swe teksty ogłaszał na łamach wielu czasopism literackich, m.in. w „Akcencie”, był kierownikiem Katedry Teorii Literatury Instytutu Filologii Polskiej oraz Międzywydziałowego Zakładu Badań nad Literaturą Religijną KUL, członkiem Towarzystwa Naukowego KUL i Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, redaktorem naczelnym „Roczników Humanistycznych”. Został odznaczony tytułem doktora honoris causa Uniwersytetu w Drohobyczu na Ukrainie oraz Nagrodą Prezydenta Miasta Lublin za działalność artystyczną. Przez wiele lat współpracował z Ośrodkiem Brama Grodzka „Teatr NN”, był członkiem rady programowej Fundacji Muzyka Kresów oraz aktywnie uczestniczył w Międzynarodowym Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu.

 

Sławomir Plewko w pracowni (KONTRASTUDIO), Lublin, 05 listopada 2012 r.Sławomir Plewko – ur. w 1972 r. w Lublinie. Artysta grafik. Adiunkt w Pracowni Sztuki Mediów Cyfrowych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej (UMCS) na Wydziale Sztuk Pięknych w Lublinie. Autor wielkoformatowych grafik, które tworzą cykle tematyczne (Redukcja Przestrzeni, Inercja Przestrzeni, Immersja Przestrzeni). Zajmuje się również instalacjami multimedialnymi oraz grafiką użytkową. Autor 14 wystaw indywidualnych. Brał udział w przeszło 140 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, m.in.: System – Zbyněk Janáček, Lech Mazurek, Sławomir Plewko, Marek Sibinský (Lublin 2014/2015), Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej (Gdynia 2014, 2012, 2010), Gravura Polaca Contemporânea”, Museu Nacional de Soares dos Reis, Museu e a Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto (Portugalia 2013/2014), 7th Międzynarodwe Triennale Kolor w grafice (Toruń 2012), 7th International Triennial of Graphic Art (Bitola 2012), The National Institut and Museum Bitola (Macedonia 2012), Grafika i Edukacja – Polskie Wyższe uczelnie Artystyczne (Kraków 2012), The Contemporary Polish Printmaking Exhibition, Lalit Kala Academi Gallery (Indie 2012), The Contemporary Polish Printmaking Exhibition, A&D Art Gallery, Kyung Hee University (Korea Północna 2011), The Contemporary Polish Printmaking Exhibition, Tianjin Academy of Fine Art Museum (Chiny 2009), 11th International Meeting of the Graphic Arts, Hörnan Gallery (Szwecja, 2006), Grand Prix Młoda Grafika Polska Graphics, Bunkier Sztuki (Kraków 2006), Salong Öst/Eastern Salon of Art an Exhibition of Polish Art, Rättviks Konsthall (Szwecja 2004), Kisgrafika. Small Graphic Form, Association of Hungarian Graphic Artists, Ujpest Gallery (Węgry 2004), 7th Międzynarodwe Triennale Sztuki (Lublin 2004), 12, 13, 14, 15, 16, 17 Wschodni Salon Sztuki (Lublin 2004), 2002 10th International Print Triennial – Graphica Creativa 2002, Iyväskylä Art Museum, Finland. Laureat 8 nagród i wyróżnień. Członek ZPAP (Związek Polskich Artystów Plastyków) i Stowarzyszenia Pracownia Otwarta.

21-300x133Akcent jest czasopismem niezależnym, utrzymuje się z dotacji budżetowych oraz dobrowolnych wpłat. Wydawany początkowo jako almanach, po Sierpniu 1980 roku został zalegalizowany jako czasopismo poświęcone literaturze, sztukom plastycznym i naukom humanistycznym. W latach osiemdziesiątych na skutek restrykcji politycznych był dwukrotnie zawieszany, ale środowisku artystycznemu udawało się odzyskać tytuł w niezmienionej postaci.
Akcent od początku swego istnienia ma zdolność odkrywania talentów poetyckich, prozatorskich, eseistycznych i krytycznoliterackich.
Akcent analizuje procesy kulturowe, jakie zachodzą na pograniczu narodowości. Pismo zainicjowało poważne zainteresowanie tym tematem przed wieloma laty, kiedy był on jeszcze zakazany przez PRLowską cenzurę.
Akcent był nazywany „domem najwybitniejszych śpiewających poetów” – publikowano tu utwory Wojciecha Młynarskiego oraz wysokiej próby przekłady piosenek Georgesa Brassensa, Jacquesa Brela, Bułata Okudżawy, Władimira Wysockiego, a w ostatnich latach Jana Kondraka, Basi Stępniak-Wilk, Marka Andrzejewskiego, Marcina Różyckiego, Wojciecha Waglewskiego. W „Akcencie” debiutowało wielu młodych autorów, których nazwiska stały się głośne (m.in. Piotr Szewc, Eda Ostrowska, Marcin Świetlicki, Andrzej Niewiadomski).
Akcent ma znaczący udział w popularyzacji literatury polskiej tworzonej na obczyźnie – już w latach 80. prezentowano twórczość pisarzy emigracyjnych i jej kompetentne omówienia.
Akcent prezentował pierwsze polskie przekłady „Spotkania w Telgte” Güntera Grassa, „Malowanego ptaka” Jerzego Kosińskiego, „Cementowego ogrodu” Iana Russella McEwana, „Szatańskich wersetów” Salmona Rushdiego, opowiadań Isaaca Bashevisa Singera.
Co pewien czas Akcent publikuje blok tekstów poświęconych jednemu tematowi, problemowi czy osobie, np.: „Dziecko i świat”, „Samobójcy i inni”, „Gra – temat i metoda”, „Chłopi – twórcy kultury”, „Powstanie warszawskie”, „Węgrzy i o Węgrach”, „Erotyka w literaturze”, „Komizm, humor i groteska w kulturze Europy”, „Polscy Amerykanie”, „Karol Wojtyła – poeta, dramaturg, filozof”, „Czytanie Ukrainy”.
Akcent gościł na swych łamach m.in. Tadeusza Chabrowskiego, Karla Dedeciusa, Michała Głowińskiego, Ryszarda Kapuścińskiego, Tadeusza Konwickiego, Istvana Kovacsa, Jacka Łukasiewicza, Leszka Mądzika, Danutę Mostwin, Wiesława Myśliwskiego, Wacława Oszajcę, Piotra Sommera, Andrzeja Sosnowskiego, Sergiusza Sternę-Wachowiaka, Jerzego Święcha, Bolesława Taborskiego, abp Józefa Życińskiego, Jacka Dehnela, Annę Frajlich, Pawła Huelle.
Akcent ukazuje się cztery razy w roku. Zamówienia na prenumeratę przyjmowane są pod adresem redakcji.

AKCENT
ul. Grodzka 3, 20-112 Lublin tel./fax 81 53-274-69
akcent_pismo@gazeta.pl www.akcentpismo.pl

 

lukaszjanicki-150x150Łukasz Janicki – ur. 1980 w Lublinie. Absolwent filologii polskiej oraz literaturoznawczych studiów doktoranckich UMCS, redaktor w kwartalniku literackim „Akcent”. Opublikował ponad dwadzieścia tekstów krytycznoliterackich i literaturoznawczych. Pomysłodawca i organizator cyklu międzynarodowych interdyscyplinarnych konferencji naukowych „Wspólne drogi”, redaktor tomu (Od)nowa – znowu – na nowo. Rekapitulacja (2012). Miłośnik zespołu The Beatles, fan sztuki komiksowej, wielbiciel gór. Uhonorowany Medalem Prezydenta Miasta Lublin (2010).

 

akcent

Archiwa
RELACJE FILMOWE
PLAYZapraszamy do oglądania relacji filmowych z wydarzeń jakie odbyły się w Domu Kultury LSM. ***
Realizacja filmów Zenon Krawczyk
Prowadzenie strony - Marek Dybek  Marek Dybek / KmBk-STUDIO   /    Powered by WordPress Platform
ul. Konrada Wallenroda 4a        20-607 Lublin
tel. 81 743 48 29
dom.kultury@spoldzielnialsm.pl
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Bez tych plików serwis nie będzie działał poprawnie. W każdej chwili, w programie służącym do obsługi internetu, można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. .

Zapoznałem się z informacją