W tle - grafika Pawła Ryżki p.t. ROBOTNICE SZTUKI - pierwowzór muralu, jaki znajduje się na południowej ścianie Domu Kultury LSM

Niniejsza domena domkulturylsm.pl stanowi obecnie
ARCHIWUM działalności oraz wydarzeń jakie miały miejsce
w Domu Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
w okresie od lipca 2012 r. do czerwca 2022 r.

Wszelkie AKTUALNOŚCI oraz ZAPOWIEDZI
znajdziecie Państwo na nowej odsłonie strony:

www.dklsm.pl

ZAPRASZAMY

Koncert 
we wtorek 15 listopada 2016 r. o godz. 18.00

Wstęp wolny

Cykl koncertów kameralnych
Bo piękno na to jest, by zachwycało…

pod dyrekcją Teresy Księskiej-Falger

Mozart, Wieniawski, Brahms,

Saint-Saëns, Milhaud

w wykonaniu
Justyny Zańko – skrzypce, Artura Figiela – klarnet,
Teresy Księskiej-Falger – fortepian
W programie usłyszymy:

Wolfgang Amadeusz Mozart – Adagio
Henryk Wieniawski – Scherzo – tarantelle op.16
Johan Brahms – I Sonata f-moll op. 120 na klarnet i fortepian (cz. II i III)
Johan Brahms – I Sonata G-dur op.78 na skrzypce i fortepian (cz. I)
Camille Saint-Saëns – Sonata Es-dur na klarnet i fortepian
Darius Milhaud – Suita na skrzypce, klarnet i fortepian

słowo o muzyce Teresa Księska-Falger

ulotka.pdf

Szanowni, Drodzy Państwo.

Muzyka jest językiem, wyrazistą formą wypowiedzi, dzięki której poznajemy właściwości ludzi i sytuacji, uczestniczymy w osobistych losach i doświadczeniach innych. Muzyka towarzyszyła ludziom od zarania dziejów jako forma modlitwy, dziękczynienia za dar życia, ozdoba wszelkich świąt, ważnych wydarzeń społecznych i osobistych, także w zwykłej codzienności. Słuchano jej w świątyniach, pałacach, na dworach, w salonach, wreszcie w salach koncertowych. Bo sztuka jest potrzebą serca i ducha, wyrazem ludzkiej wrażliwości i wewnętrznego kodu, który oznacza swoiste zaprogramowanie na dobro, piękno i prawdę. Warto też pamiętać, iż podstawowym warunkiem każdej działalności artystycznej jest rzemiosło. Rzemiosło i rzetelna praca, w których jednoczą się władze umysłowe, uczucia i duchowość artysty. Także etyka, będąca wyrazem postawy życiowej.
Czasem trzeba po prostu przystanąć, odłożyć na bok setki spraw większych lub całkiem drobnych i otworzyć się, by doświadczyć urody brzmienia, harmonii, posłuchać melodii, która dookreśla sens słów, a czasem wręcz je zastępuje… Posłuchać muzyki Bacha, Mozarta , Beethovena, Chopina… Bo piękno na to jest – pisał Norwid – by zachwycało…

Zapraszamy Państwa na cykl koncertów kameralnych w Domu Kultury przy ul. Wallenroda 4. To bliziutko przecież…

Teresa Księska-Falger z Przyjaciółmi

 

 

 
94835Dr Teresa Księska-Falger jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Uczestniczyła w kursach pianistycznych w Bejrucie, Weimarze, Dusznikach. Zdobyła nagrody akompaniatorskie na III, IV i V Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Ogólnopolskim Konkursie im. Wofganga Amadeusza Mozarta w Gdańsku (w 1991). Jako pianistka koncertowała w wielu miastach Polski, a także w Libanie, Niemczech, Danii, Holandii, Szwecji, na Ukrainie, we Włoszech, na Węgrzech, w Austrii i w Korei Południowej.
Jest autorką wielu felietonów i recenzji muzycznych, które publikowała na łamach „Kuriera Lubelskiego”, „Kameny”, „Gazety Wyborczej w Lublinie”, w  Wydawnictwie Lubelskim oraz kwartalniku „Ethos” Instytutu Jana Pawła II KUL.
W swej karierze zawodowej kierowała Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej oraz pełniła funkcję zastępcy dyrektora Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Równie bogate są jej osiągnięcia jako pedagoga klasy fortepianu i dyrektora Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie ( w latach 1982 – 1991). W Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie w latach 1996–2003 była dyrektorem naczelnym, a także, w okresie 1997–2009, dyrektorem artystycznym. W czasie swojej kadencji doprowadziła do ukończenia prac budowlanych związanych z nową siedzibą Filharmonii przy ul. Marii Curie- Skłodowskiej 5 oraz instalacją organów Firmy Alexander Schuke z Poczdamu. Reaktywowała znaczące dla miasta i regionu festiwale: Nałęczowskie Divertimento i Lubelski Wrzesień Muzyczny. Wprowadziła do repertuaru Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego dzieła G. Mahlera, A. Brucknera, H. M. Góreckiego, W. Kilara, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, H. Warsa, E. Czernego, , M. Dubaja, P. Hindemitha, estradowe wersje oper G. Verdiego, G. Donizettiego, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego. Dzięki jej staraniom w 1997 roku, Filharmonia ta włączyła się w ogólnopolską ideę organizacji festiwalu sztuki współczesnej pod nazwą Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego. Zorganizowała występy orkiestry Filharmonii Lubelskiej poza granicami kraju: w Holandii (1998), w Niemczech (1997, 2001, 2002), w Danii (2000, 2001, 2004), we Włoszech (2000, 2001, 2004), w Korei Południowej (1999 – dwukrotnie), w Austrii (2003). Stworzyła warunki finansowe i organizacyjne do nagrania przez zespół symfoniczny Filharmonii 7 płyt .W latach 2009-2010 prowadziła Festiwal Spotkań Kultur CAPER LUBLINENSIS. Od 12 marca 2010 do 31 grudnia 2015 roku sprawowała funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.
W okresie od maja 2010 do grudnia 2014 roku prowadziła autorski cykl koncertów muzyki klasycznej w Radiu Lublin oraz – co realizuje nadal – festiwal form solowych i kameralnych pn. Harmonie Starego Miasta. Od września 2012 roku, organizuje autorski projekt pn. Międzynarodowy Festiwal – Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk, którego pierwsza edycja, w ocenie czytelników „Gazety Wyborczej” należała do dziesięciu najważniejszych wydarzeń kulturalnych Lublina. W roku 2013, w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, z jej inicjatywy odbył się cykl 8 koncertów pn. Spotkania z Lutosławskim. Wydarzenie wsparło finansowo Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Lublin .
Za swoje osiągnięcia zawodowe Teresa Księska-Falger była wielokrotnie wyróżniana i nagradzana przez władze państwowe i samorządowe, m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który w 2005 roku uhonorował ją medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
W 2011 roku otrzymała zaszczytny tytuł Bene Meritus Terrae Lublinensi, a w następnym roku Medal Prezydenta Miasta Lublin.
W czerwcu 2012 roku Senat Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wyróżnił Teresę Księską-Falger Honorowym Medalem „W uznaniu zasług dla polskiej kultury muzycznej”.
Z okazji Jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, a także „W uznaniu zasług na rzecz rozwoju lubelskiej kultury” we wrześniu 2014 roku otrzymała – przyznany przez Prezydenta Miasta Lublin – Medal Unii Lubelskiej.
small-4_slideJustyna Zańko w 2006 roku otrzymała tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Profesorów Tadeusza Gadziny i Romana Lasockiego. W 2014 roku ukończyła prestiżowe podyplomowe studia (Advanced Postgraduate Diploma in Professional Performance) w Konserwatorium w Birmingham, w klasie rosyjskiej skrzypaczki, ostatniej uczennicy legendarnego Davida Oistrakha oraz dr. Rimmy Sushanskaya.
Justyna Zańko występowała w finałach i półfinałach wielu ogólnopolskich imiędzynarodowych konkursów skrzypcowych, m.in. w  IV Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, w VII Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Konkursie „ Młodych Talentów Pod Gruszą” w Krakowie.
W 2012 roku, jako finalistka, zagrała w The Leamington Music Prize w  Birmingham w Wielkiej Brytanii.
Uczestniczyła również w licznych kursach muzycznych: w Anglii (Rimma Sushanskaya, Savely Shalman, Irina Chichina), w Niemczech (Yair Kless), w  Austrii (Yair Kless, Eyal Kless) i w Polsce (Zakhar Bron, Dominika Falger).
Brała udział w wielu mistrzowskich lekcjach pokazowych prowadzonych przez Christiane Edinger, Anthony’ego Marwood’a, Igora Oistrakh’a, Sally O’Reilly.
Jako solistka występowała w takich salach koncertowych, jak: Adrian Boult Hall, Recital Hall w Birmingham, The Mall Galleries w Londynie, Holy Trinity Church wStratford Upon Avon, Filharmonii Krakowskiej i Lubelskiej, Instytucie Goethego w Krakowie, Akademii Muzycznej w Warszawie, w Trybunale Koronnym w Lublinie.
Koncertowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie pod dyrekcją Piotra Wijatkowskiego (2001), z Orkiestrą Trybunału Koronnego w Warszawie (2012), z Orkiestrą Symfoniczną Konserwatorium w Birmingham pod dyrekcją Michaela Seala (2013) oraz Rimmą Sushanskaya ze Stratford Virtuosi Orchestra (2014).
Od stycznia 2010 roku Justyna Zańko pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej, Orkiestrze Trybunału Koronnego w Lublinie oraz regularnie koncertuje jako kameralistka w Polsce, we Francji i Wielkiej Brytanii. Jej repertuar obejmuje utwory od baroku po współczesność.

artur_figiel2Artur Figiel – ur. w 1979 roku w Puławach.
Naukę gry na klarnecie rozpoczął w wieku 12 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia w rodzinnym mieście w klasie Andrzeja Toruńskiego. Kolejnym etapem edukacji artystycznej była nauka w Państwowej Szkole Muzycznej Stopnia Podstawowego i Licealnego im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Jego nauczycielami byli Jan Walewski a następnie Dariusz Sribniak.
W 2003 roku Artur Figiel ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klarnetu prof. Stanisława Przystasia. Będąc studentem brał udział w licznych koncertach muzyki kameralnej (m.in. w Studiu Koncertowym S-5 Radia Kraków, Generalnym Konsulacie Republiki Austrii w Krakowie, Galerii Sztuki Politechniki Krakowskiej w Zakopanem, Pałacu Czartoryskich w Puławach) oraz występował z Orkiestrą Symfoniczną AM w Krakowie pod batutą Wojciecha Czepiela (m.in. koncerty w Filharmonii Krakowskiej oraz podczas II Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Krakowie).
Od września 2002 roku jest klarnecistą orkiestry Teatru Muzycznego w Lublinie. Jako muzyk orkiestrowy współpracował z Filharmonią Lubelską, Filharmonią Kaliską, Płocką Orkiestrą Symfoniczną im. Witolda Lutosławskiego, Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, Królewską Orkiestrą Symfoniczną przy Pałacu w Wilanowie oraz występował jako muzyk-aktor w przedstawieniach Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie.
Jako członek licznych zespołów występował: we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Czechach, Słowenii, Węgrzech i Ukrainie.
W grudniu 2010 roku był jedynym polskim klarnecistą zakwalifikowanym do półfinału przesłuchań do YouTube Symphony Orchestra 2011, w którym znalazło się 12 muzyków grających na klarnecie z całego świata.
W kwietniu 2012 roku w duecie z pianistą Kamilem Turczynem zdobył wyróżnienie w kategorii „kameralistyka” na I Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie dla Pedagogów Muzyki w Warszawie.
Od 2005 roku jest nauczycielem gry na klarnecie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie oraz Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Chełmie.
W czerwcu 2015 roku z pianistką Teresą Księską-Falger oraz wiolonczelistą Szymonem Krzemieniem wystąpił w koncercie z cyklu „Harmonie Starego Miasta” wykonując Sonatę f-moll op. 120 nr.1 oraz Trio op. 114 Johannesa Brahmsa.
We wrześniu 2015 roku wziął udział w wykonaniu Koncertu kameralnego Andrzeja Nikodemowicza podczas koncertu w ramach „ IV Międzynarodowego Festiwalu Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk”.

 

eee

Archiwa
RELACJE FILMOWE
PLAYZapraszamy do oglądania relacji filmowych z wydarzeń jakie odbyły się w Domu Kultury LSM. ***
Realizacja filmów Zenon Krawczyk
Prowadzenie strony - Marek Dybek  Marek Dybek / KmBk-STUDIO   /    Powered by WordPress Platform
ul. Konrada Wallenroda 4a        20-607 Lublin
tel. 81 743 48 29
dom.kultury@spoldzielnialsm.pl
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Bez tych plików serwis nie będzie działał poprawnie. W każdej chwili, w programie służącym do obsługi internetu, można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. .

Zapoznałem się z informacją