W tle - grafika Pawła Ryżki p.t. ROBOTNICE SZTUKI - pierwowzór muralu, jaki znajduje się na południowej ścianie Domu Kultury LSM

Koncert
w poniedziałek 12 czerwca 2017 r. o godz. 18.00

Wstęp wolny

VIII KONCERT KAMERALNY z cyklu
Bo piękno na to jest, by zachwycało…
pod dyrekcją Teresy Księskiej-Falger

Edward_Elgar
EDWARD ELGAR – genialny samouk

Wystąpią
Oliwia Grzanka – skrzypce (gościnnie)
Mikołaj Grzanka – skrzypce (gościnnie)
Justyna Zańko – skrzypce
Artur Figiel – klarnet
Teresa Księska-Falger – fortepian, słowo o muzyce

ulotka.pdf

W programie usłyszymy:

Jean-Baptiste Lully – Gawot i Musette
Oskar Rieding – Koncert skrzypcowy G-dur cz. I
Jean-Baptiste Accolay – Koncert skrzypcowy a-moll
Johann Sebastian Bach – II Sonata na skrzypce solo – Andante
Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata G-dur KV 301
Carl Maria von Weber – Duo concertant na fortepian i klarnet op. 48 cz. I i II
Edward Elgar – Salut d’Amour op. 12
Edward Elgar – Chanson de nuit op. 15 nr 1
Edward Elgar – Chanson de matin op. 15 nr 2
Henryk Wieniawski – Kujawiak a-moll
Carl Stamitz – Koncert nr 4 na klarnet, skrzypce i orkiestrę (wersja
z  fortepianem) – Allegro, Andante moderato, Allegro

 

 

Szanowni, Drodzy Państwo
Edward Elgar (1857-1934), angielski kompozytor i dyrygent, to jedna z najbardziej niezwykłych postaci w dziejach muzyki. W sprzyjającej atmosferze rodzinnego domu od dzieciństwa uczył się gry na różnych instrumentach, brał udział w wieczorach muzycznych, poznawał wybitnych artystów swoich czasów, przysłuchiwał się rozmowom o sztuce, wszystkimi zmysłami chłonął emocje, barwy, nastroje, harmonie. Jednak, mimo niezwykłej wrażliwości i bogatej wyobraźni, w dziedzinie teorii muzyki i kompozycji, nigdy nie podjął studiów, nie związał się z żadnym z ówczesnych autorytetów i do końca życia pozostał autodydaktą, człowiekiem, który (zwłaszcza w młodości) z pasją wykorzystuje swoje instrumentalne umiejętności, bawiąc się przy tym znakomicie i radując innych. W 1889 roku poślubił nieco starszą od siebie Caroline Alice Roberts i – pod jej wpływem – poświęcił się wyłącznie kompozycji. Sukcesy przyszły wcześniej niż się spodziewał. Za prawdziwy, profesjonalny (!) debiut świat uznał Uwerturę koncertową Froissart, wykonaną na Festiwalu w Worcester w roku 1890. I tak oto zaczęła się, trwająca kolejne 30 lat, ożywiona działalność twórcza Elgara wzbogacona podróżami koncertowymi do Niemiec, Włoch, Stanów Zjednoczonych i Kanady, podczas których artysta sam dyrygował wykonaniami swoich utworów.
Największym osiągnięciem Edwarda Elgara okazały się utwory symfoniczne: dwie symfonie, Serenada na smyczki, Enigma Variations, Pomp and Circumstance Marches, Koncert skrzypcowy, Koncert wiolonczelowy, a także oratorium The Dream of Gerontius. Utwory te przyniosły mu uznanie rodaków, światowy rozgłos, szereg prestiżowych wyróżnień (m.in. tytuł szlachecki), doktoraty honoris causa siedmiu uniwersytetów angielskich i amerykańskich. Do końca życia cieszył się ogromnym szacunkiem…
Dziś Elgar uważany jest za kompozytora narodowego, muzyka, który wskrzesił tradycję wielkiej kultury angielskiej, pozostającej od czasów Henry Purcella w stanie głębokiej stagnacji.

Serdecznie zapraszamy
Teresa Księska-Falger z Przyjaciółmi

artur_figiel2Artur Figiel – ur. w 1979 roku w Puławach.
Naukę gry na klarnecie rozpoczął w wieku 12 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I  Stopnia w rodzinnym mieście w klasie Andrzeja Toruńskiego. Kolejnym etapem edukacji artystycznej była nauka w Państwowej Szkole Muzycznej Stopnia Podstawowego i Licealnego im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Jego nauczycielami byli Jan Walewski, a następnie Dariusz Sribniak.
W 2003 roku Artur Figiel ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klarnetu prof. Stanisława Przystasia. Będąc studentem brał udział w licznych koncertach muzyki kameralnej (m.in. w Studiu Koncertowym S-5 Radia Kraków, Generalnym Konsulacie Republiki Austrii w Krakowie, Galerii Sztuki Politechniki Krakowskiej w Zakopanem, Pałacu Czartoryskich w Puławach) oraz występował z Orkiestrą Symfoniczną AM w Krakowie pod batutą Wojciecha Czepiela (m.in. koncerty w Filharmonii Krakowskiej oraz podczas II Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Krakowie).
Od września 2002 roku jest klarnecistą orkiestry Teatru Muzycznego w Lublinie. Jako muzyk orkiestrowy współpracował z Filharmonią Lubelską, Filharmonią Kaliską, Płocką Orkiestrą Symfoniczną im. Witolda Lutosławskiego, Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, Królewską Orkiestrą Symfoniczną przy Pałacu w Wilanowie oraz występował jako muzyk-aktor w przedstawieniach Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie.
Jako członek licznych zespołów występował: we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Czechach, Słowenii, Węgrzech i Ukrainie.
W grudniu 2010 roku był jedynym polskim klarnecistą zakwalifikowanym do półfinału przesłuchań do YouTube Symphony Orchestra 2011, w którym znalazło się 12 muzyków grających na klarnecie z całego świata.
W kwietniu 2012 roku w duecie z pianistą Kamilem Turczynem zdobył wyróżnienie w kategorii „kameralistyka” na I Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie dla Pedagogów Muzyki w Warszawie.
Od 2005 roku jest nauczycielem gry na klarnecie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie oraz Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Chełmie.
W czerwcu 2015 roku z pianistką Teresą Księską-Falger oraz wiolonczelistą Szymonem Krzemieniem wystąpił w koncercie z cyklu „Harmonie Starego Miasta” wykonując Sonatę f-moll op. 120 nr.1 oraz Trio op. 114 Johannesa Brahmsa. We wrześniu 2015 roku wziął udział w wykonaniu Koncertu kameralnego Andrzeja Nikodemowicza podczas koncertu w ramach „ IV Międzynarodowego Festiwalu Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk”.

Justyna ZańkoJustyna Zańko w 2006 roku otrzymała tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Profesorów Tadeusza Gadziny i Romana Lasockiego. W 2014 roku ukończyła prestiżowe podyplomowe studia (Advanced Postgraduate Diploma in Professional Performance) w Konserwatorium w Birmingham, w klasie rosyjskiej skrzypaczki, ostatniej uczennicy legendarnego Davida Oistrakha oraz dr. Rimmy Sushanskaya.
Justyna Zańko występowała w finałach i półfinałach wielu ogólnopolskich imiędzynarodowych konkursów skrzypcowych,  m.in. w  IV Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, w VII Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Konkursie „ Młodych Talentów Pod Gruszą” w Krakowie.
W 2012 roku, jako finalistka, zagrała w The Leamington Music Prize w  Birmingham w Wielkiej Brytanii.
Uczestniczyła również w licznych kursach muzycznych: w Anglii (Rimma Sushanskaya, Savely Shalman, Irina Chichina), w Niemczech (Yair Kless), w  Austrii (Yair Kless, Eyal Kless) i w Polsce (Zakhar Bron, Dominika Falger).
Brała udział w wielu mistrzowskich lekcjach pokazowych prowadzonych przez Christiane Edinger, Anthony’ego Marwood’a, Igora Oistrakh’a, Sally O’Reilly.
Jako solistka występowała w takich salach koncertowych, jak: Adrian Boult Hall, Recital Hall w Birmingham, The Mall Galleries w Londynie, Holy Trinity Church wStratford Upon Avon, Filharmonii Krakowskiej i Lubelskiej, Instytucie Goethego w Krakowie, Akademii Muzycznej w Warszawie, w Trybunale Koronnym w Lublinie.
Koncertowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie pod dyrekcją Piotra Wijatkowskiego (2001), z Orkiestrą Trybunału Koronnego w Warszawie (2012), z Orkiestrą Symfoniczną Konserwatorium w Birmingham pod dyrekcją Michaela Seala (2013) oraz Rimmą Sushanskaya ze Stratford Virtuosi Orchestra (2014).
Od stycznia 2010 roku Justyna Zańko pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej, Orkiestrze Trybunału Koronnego w Lublinie oraz regularnie koncertuje jako kameralistka w Polsce, we Francji i Wielkiej Brytanii. Jej repertuar obejmuje utwory od baroku po współczesność.

 

Teresa Księska-FalgerDr Teresa Księska-Falger jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Uczestniczyła w kursach pianistycznych w Bejrucie, Weimarze, Dusznikach. Zdobyła nagrody akompaniatorskie na III, IV i V Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Ogólnopolskim Konkursie im. Wolfganga Amadeusza Mozarta w Gdańsku (w 1991). Jako pianistka koncertowała w wielu miastach Polski, a także w Libanie, Niemczech, Danii, Holandii, Szwecji, na Ukrainie, we Włoszech, na Węgrzech, w Austrii i w Korei Południowej.
Jest autorką wielu felietonów i recenzji muzycznych.
Kierowała Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz pełniła funkcję zastępcy dyrektora Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Była pedagogiem klasy fortepianu i dyrektorem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie (w latach 1982–1991).
W Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie w latach 1996–2003 była dyrektorem naczelnym, a także, w okresie 1997–2009, dyrektorem artystycznym. Doprowadziła do ukończenia prac budowlanych związanych z nową siedzibą Filharmonii przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5 oraz instalacją organów Firmy Alexander Schuke z Poczdamu. Reaktywowała festiwale: Nałęczowskie Divertimento i Lubelski Wrzesień Muzyczny. Wprowadziła do repertuaru Filharmonii dzieła G. Mahlera, A. Brucknera, H. M. Góreckiego, W. Kilara, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, H. Warsa, E. Czernego, M. Dubaja, P. Hindemitha, estradowe wersje oper G. Verdiego, G. Donizettiego, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego. W 1997 roku Filharmonia włączyła się w ogólnopolską ideę festiwalem Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego. Zorganizowała występy orkiestry Filharmonii poza granicami kraju: w Holandii (1998), w Niemczech (1997, 2001, 2002), w Danii (2000, 2001, 2004), we Włoszech (2000, 2001, 2004), w Korei Południowej (1999 – dwukrotnie), w Austrii (2003). Stworzyła warunki finansowe i organizacyjne do nagrania przez Filharmonię 7 płyt. W latach 2009-2010 prowadziła Festiwal Spotkań Kultur CAPER LUBLINENSIS. Od 12 marca 2010 do 31 grudnia 2015 roku sprawowała funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.
W okresie od maja 2010 do grudnia 2014 roku prowadziła autorski cykl koncertów muzyki klasycznej w Radiu Lublin oraz – co realizuje nadal – festiwal form solowych i kameralnych pn. Harmonie Starego Miasta. Od września 2012 roku, organizuje autorski projekt pn. Międzynarodowy Festiwal – Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk, którego pierwsza edycja, w ocenie czytelników „Gazety Wyborczej” należała do dziesięciu najważniejszych wydarzeń kulturalnych Lublina. W roku 2013, w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, z jej inicjatywy odbył się cykl 8 koncertów pn. Spotkania z Lutosławskim.
Teresa Księska-Falger była wielokrotnie wyróżniana i nagradzana, m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2005 roku medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2011 roku otrzymała tytuł Bene Meritus Terrae Lublinensi, a w następnym roku Medal Prezydenta Miasta Lublin. W czerwcu 2012 roku Senat Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie wyróżnił Teresę Księską-Falger Honorowym Medalem „W uznaniu zasług dla polskiej kultury muzycznej”. Z okazji Jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, a także „W uznaniu zasług na rzecz rozwoju lubelskiej kultury” we wrześniu 2014 roku otrzymała – przyznany przez Prezydenta Miasta Lublin – Medal Unii Lubelskiej.

 

eee

Kalendarz wydarzeń
Czerwiec 2017
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930EC
RELACJE FILMOWE
PLAYZapraszamy do oglądania relacji filmowych z wydarzeń jakie odbyły się w Domu Kultury LSM. ***
Realizacja filmów Zenon Krawczyk
Archiwa
Prowadzenie strony - Marek Dybek  Marek Dybek / KmBk-STUDIO   /    Powered by WordPress Platform
ul. Konrada Wallenroda 4a        20-607 Lublin
tel. 81 743 48 29
dom.kultury@spoldzielnialsm.pl
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Bez tych plików serwis nie będzie działał poprawnie. W każdej chwili, w programie służącym do obsługi internetu, można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. .

Zapoznałem się z informacją